Cu ceva întârziere, regăsim și în România noțiunea de brand și servicii de branding. Este în trend să discutăm despre brand și branding. Există multe definiții date noțiunii de brand, dar multe dintre ele ori sunt incomplete, ori se adresează persoanelor cu cunoștințe serioase de branding. Neînțelegerile generate de aici, fac ca un antreprenor sa nu inteleaga ce este un brand, iar brandul să funcționeze greșit, sau chiar să nu funcționeze deloc.

O definiție dată de Asociația Americană de Marketing, foarte des întâlnită este: “Un brand este un nume, semn sau simbol folosit în identificarea produselor sau serviciilor unui producător și utilizate pentru a-l diferenția de competiție.” În timp ce mulți oameni interpretează brandul ca fiind un logo, sau o marcă, trebuie specificat că brandul e ceva mai mult decât acestea. Un brand include în mentalul consumatorilor încrederea și loialitatea acestora. Identitatea brandului este descrisă drept cea care oferă clientului siguranță, iar această perspectivă este benefică. Brandul dă oamenilor măsura lucrurilor — un indicator cu privire la nivelul așteptărilor lor și asigurarea că promisiunile vor fi ținute. Unii, le-ar spune emoții.

Să înțelegem ce servicii pot constitui un brand:

  • Numele de firma — cuvântul sau cuvintele utilizate pentru a identifica o companie, un produs sau un serviciu;
  • Creare logo — marca vizuală care identifică brandul;
  • Slogan — este un cuvânt sau un grup de cuvinte, o expresie sau o propoziţie care creează imaginea/ personalitatea unei firme;
  • Grafica — spre exemplu panglica dinamică de culoare albă pe sticla de Coca-cola este o parte componentă a brandului;
  • Forma — este unică în felul său și reprezintă marca comercială a brandului;
  • Culoare — cromatica este importantă în marketing, aceasta poate influența procesul decizional al consumatorului;
  • Sunet — un ton unic sau un set de note prin care se identifică un brand;
  • Miros — spre exemplu un parfum cu miros de trandafir și iasomie si este înregistrat ca marcă comercială a brandului;
  • Gust — este o marcă comercială înregistrată, ce poate conține o rețetă specială pentru a pregăti un aliment.

Brand-urile se împărt în trei categorii:

– Pozitiv, dacă avem percepția este bună

– Neutru, dacă nu există o percepție clară

– Negativ, dacă percepția este slabă

De asemenea, de retinut ca nu doar un produs, un serviciu sau o companie pot fi branduri, ci si un stat, o persoana, un eveniment sau chiar o cladire. In unele cazuri nici nu avem nevoie de o sigla sau un slogan, identitatea vizuala poate consta în altceva.

Pe scurt, branding-ul este procesul de construire al unui brand. De regulă, acest proces este pe termen lung, și implică o masă mare de oameni.

Atentie! Un logo nu este un brand.

Brandurile fac diferența, de aceea ele au o importanță majoră. Loialitatea față de brand este dovada faptului că preferințele consumatorului nu sunt întotdeauna determinate de cel mai mic preț. Brandurile scad elasticitatea prețului și asta înseamnă că brandurile vor cere și vor primi prețuri mai mari pentru faptul că sunt unice și nu pot fi repetate de alte produse sau servicii.